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ドラマ・映画 脚本執筆作品

1995
EX『BLACK OUT』
1996
EX『炎の消防隊』
EX『外科医柊又三郎2』
1997
EX『名探偵 保健室のオバさん』
CX『妖怪新聞』木曜の怪談’97
1998
EX『スウィートデビル』
1999
CX『救命病棟24時~シーズン1~』
映画『催眠』(共同脚本)
2000
CX『モナリザの微笑』
CX『果つる底なき』
映画『ホワイトアウト』(脚本協力)
2001
CX『HERO』
CX『救命病棟24時~シーズン2~』
映画『陰陽師』(共同脚本)
2002
CX『救命病棟24時~新春スペシャル~』
CX『ウエディングプランナー』
TBS『真夜中の雨』
2003
EX『特命係長 只野仁』※第1話のみ
NHK『R.P.G.』
CX『太閤記 サルと呼ばれた男』SP
2004
CX『ワンダフルライフ』
NHK『トキオ 父への伝言』
CX『徳川綱吉 イヌと呼ばれた男』SP
映画『海猿 ウミザル』
2005
CX『救命病棟24時~シーズン3~』
CX『海猿 UMIZARU EVOLUTION』
2006
CX『キッチン・ウォーズ』SP
CX『HERO』SP
映画『LIMIT OF LOVE 海猿』
2007
CX『ガリレオ〜シーズン1~』
映画『犯人に告ぐ』
映画『HERO』
2008
CX『ガリレオΦ』SP
CX『CHANGE』
NHK『上海タイフーン』
映画『20世紀少年(第1章)』(共同脚本)
映画『容疑者Xの献身』
2010
NHK 大河ドラマ『龍馬伝』
映画『THE LAST MESSAGE 海猿』
2011
EX『DOCTORS~最強の名医~シーズン1』
2012
映画『BRAVE HEARTS 海猿』
2013
CX『ガリレオ~シーズン2』
EX『DOCTORS~最強の名医~』SP
EX『DOCTORS~最強の名医~シーズン2』
映画『真夏の方程式』
2014
CX『HERO』
2015
EX『DOCTORS~最強の名医 新春スペシャル』
EX『DOCTORS~最強の名医~シーズン3』
映画『HERO2』
2016
EX『グッドパートナー〜無敵の弁護士〜』

登場人物の台詞や動きを“口頭”で表現し、それをアシスタントにタイプさせる「口述筆記」で脚本を完成させていく。パソコン画面へ向き合う時間はそう長くない。時に歩き回り、時に景色を眺めながら、口頭で会話劇を作りあげる。台詞を声に出してアウトプットすることで、より自然な言い回し、テンポ感のある会話を生みだす。また、第三者の客観的な視点を介すことで、短期間に精度の高い台本を書くことができる。

福田が執筆する際に向き合う対象は“原稿”ではなく、頭の中に待機する“登場人物”である。彼らに合う動きや台詞を選びながら、口頭でシーンを完成していく。劇団時代、短いスパンで次々と新しい舞台を作る必要があった。そこで、稽古場に並ぶ役者に、場当たり的に台詞や動きの指示を出し、口頭で舞台を完成させていた。かつての劇作の姿勢が、現在の執筆スタイルへ通じている。

福田は、タイプをアシスタントに任せ、自身は“登場人物を動かし、会話を進めること”へ専念する。より直感的な思考プロセスを踏むことで、キャラクターを生き生きと描きだし、情景が目に浮かぶ台本を書くことが可能になる。視聴者はドラマを“見て”“聞いて”楽しんでいく。口述筆記は、台本の文字を映像化する際に生じる違和感を大幅に減らすことができる。

通常、執筆作業は昼夜問わずの長丁場になる。一方、口述筆記はアシスタントとの兼ね合いで作業時間が固定されるため、生活リズムにON・OFFをつける上で役立つ。主に執筆は早朝から昼にかけて行う。そして午後は執筆作業から離れて、プライベートな時間を過ごす。子どもを送り迎えしたり、運動で体を鍛えたり、情報収集をしたり、温泉に浸かったり、様々である。こうしたメリハリのある、規律正しい生活を送ることで、昼間の作業能率を高めているのだ。

TV dramas and movies: Screenplays

1995
EX “BLACK OUT”
1996
EX “Fiery Firefighters”
EX “Surgeon Hiiraki Matasaburo 2”
1997
EX “Middle-aged School Nurse Master Detective”
CX “Phantom Newspaper Thursday Ghost Story 1997”
1998
EX “Sweet Devil”
1999
CX “Emergency Ward Midnight—Season 1”
Movie “Hypnotism” (co-screenwriter)
2000
CX “Mono Lisa Smile”
CX “Boundless”
Movie “Whiteout” (collaborator)
2001
CX “HERO”
CX “Emergency Ward Midnight—Season 2”
Movie “Onmyoji” (co-screenwriter)
2002
CX “Emergency Ward Midnight—New Year Special”
CX “Wedding Planner”
TBS “Midnight Rain”
2003
EX “Specially Assigned Assistant Manager Hitoshi Tadano” * Episode 1 only
NHK “R.P.G.”
CX “Taikoku—A Man Called Monkey” SP
2004
CX “Wonderful Life”
NHK “TOKIO A Message for Father”
CX “Tsunayoshi Tokugawa—A Man Called Dog” SP
Movie “Sea Apes”
2005
CX “Emergency Ward Midnight—Season 3”
CX “Sea Apes EVOLUTION”
2006
CX “Kitchen Wars” SP
CX “HERO” SP
Movie “LIMIT OF LOVE Sea Apes”
2007
CX “Galileo Season 1”
Movie “Tell it to the Criminal”
Movie “HERO”
2008
CX “Galileo Φ” SP
CX “CHANGE”
NHK “Shanghai Typhoon”
Movie “20th Century Boy (Chapter 1)” (co-screenwriter)
Movie “Devotion of Suspect X”
2010
NHK Taiga Drama “Legend of Ryoma”
Movie “THE LAST MESSAGE Sea Apes”
2011
EX “DOCTORS—Greatest Doctors Season 1”
2012
Movie “BRAVE HEARTS Sea Apes”
2013
CX “Galileo—Season 2”
EX “DOCTORS— Greatest Doctors” SP
EX “DOCTORS— Greatest Doctors—Season 2”
Movie “Midsummer Formula”
2014
CX HERO
2015
>EX “DOCTORS— Greatest Doctors New Year Special”
EX “DOCTORS— Greatest Doctors Season 3”
Movie “HERO 2”
2016
EX “Good Partner—Invincible Attorney”

This is Yasushi Fukuda’s process for writing screenplay scripts using dictation, in which he orally expresses the characters’ lines and explains their movements, and this information is recorded by his assistant. A limited amount of time is spent in front of a computer. While at times walking and other times viewing scenery, Fukuda orally creates dialogue-driven stories. Creating lines by speaking them gives rise to dialogue with more natural wording and tempo. The inclusion of a third-party objective perspective makes is possible to write extremely accurate screenplays in a short time.

Rather than using a written draft version of a story, when Fukuda creates, he is encountering characters who were “standing by” in the back of his mind. He orally creates scenes by selecting movements and lines that are appropriate for the particular character. When he was a member of a theatrical troupe, he had to be able to quickly create new scenes. Therefore, he would provide performers at rehearsals with lines and movements that he thought up on the spur of the moment and orally created the script. This intuitive approach to creating plays has carried over to his current writing style.

Leaving the typing to his assistant, Fukuda focuses on animating characters and moving the story forward. Because of the more intuitive thinking process, he is able to create scripts that vividly describe characters and bring scenes to life. Viewers enjoy his dramas by vividly “seeing” and “hearing” them. Dictation also dramatically reduces the awkwardness that results when written scripts are used in filming.

Writing is typically a time-consuming endeavor not confined by the boundaries of day and night. On the other hand, dictation helps Fukuda create a rhythm in his life because the work time is fixed out of consideration for his assistant. He primarily does writing from early morning until noon. The afternoon is then spent on private activities away from work. These include seeing off and picking up his children, exercising, gathering information, and soaking in hot springs. This orderly, yet lively, lifestyle increases the productivity of daytime work.